[Back]


Doctor's Theses (authored and supervised):

O Mittmannsgruber:
"Unsichtbare Bande - Über das soziale Binnengeflecht in der Familienfotografie des 20. Jahrhunderts";
Supervisor, Reviewer: S. Plakolm-Forsthuber, P. Werkner; Kunstgeschichte, Bauforschung und Denkmalpflege, 2012; oral examination: 03-12-2012.



English abstract:
In the photographic discourse topography of the 20th Century an issue seems largely marginalized: To what extent are photographic images in a position to document the internal social braids? In the case of portraits, the majority of topics relate to questions of identity and representation of individuals or groups. The relationship between model and photographer and the process of image taking are central to this dispute. If we turn our attention to the social, the social-documentary photography is used as a reference medium. Their stated goal was to make attention to social grievances and thereby contribute to the change. One may be explored primarily social welfare structures, which are characterized by inequality and conflict. The ratio of individuals to each other, as it forms in single braids and social, attention should be studied in other photographic disciplines. As a promising subject for the observation of social interactions on various social levels the family photograph is viewed, because there is no other social space that has been documented in such detail as the family. Condense as a group of its own kind in the familial environment like no other in a primary group of the network of relationships.

German abstract:
In der fotografischen Diskurstopografie des 20. Jahrhunderts scheint eine Fragestellung weitgehend marginalisiert: In welchem Ausmaß sind fotografische Bilder in der Lage, soziale Binnengeflechte zu dokumentieren? Handelt die Fotografie vom Menschen, dann überwiegen Themenstellungen, worin es um Identitäts- und Repräsentationsangelegenheiten von Individuen oder Gruppen geht. Auch das Verhältnis von Modell und Fotograf und der Prozess der Bildnahme stehen im Zentrum dieser Auseinandersetzung. Richtet sich das Augenmerk auf das Soziale, wird die sozialdokumentarische Fotografie als Referenzmedium herangezogen. Deren erklärtes Ziel bestand darin, auf soziale Missstände aufmerksam zu machen und dadurch zu deren Veränderung beizutragen. So werden dort vorwiegend gesellschaftliche Sozialstrukturen erforscht, die von Ungleichheiten und Konflikten geprägt sind. Das Verhältnis der Individuen zueinander, wie es sich in sozialen Binnengeflechten ausbildet und darstellt, muss in anderen fotografischen Disziplinen untersucht werden. Als aussichtsreicher Gegenstand für die Beobachtung sozialer Interaktionen auf mikro- oder mesosozialer Ebene wird die Familienfotografie angesehen, denn es gibt keinen anderen Sozialraum, der so ausführlich dokumentiert wurde wie die Familie. Als Gruppe eigener Art verdichten sich im familialen Milieu wie kaum in einer anderen Primärgruppe die Beziehungsgeflechte.

Keywords:
Photography, Home Mode, Fotografie, Familienbild, Gruppenbild, Familienporträt, Familienporträt, Domestic Photography

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.